fbpx
Erik Wastlund Andreas Stjarnhem

The fun factor!

Breakout Session

Vad får oss att välja at göra på det ena eller andra sättet? Ofta styrs vi av minsta motståndets lag, dvs. vi väljer att göra det som kräver minst av oss. En annan stark drivkraft är belöningar. Får vi bestämma själva väljer vi det alternativ som ger oss den snabbaste belöningen. Hur kan man då motivera belöningsstyrda latmaskar att anstränga sig? Andreas och Erik kommer att prata om hur man kan använda sig av vår mest grundläggande drivkraft – att ha Kul! – för att göra den tråkigaste uppgift värd en ansträngning. Efter en introduktion till aktuell forskning på CTF och exempel på hur Sticky Beat förändrat barns syn på tandborstning genom spel och spelifiering (gamification) kommer du själv att få arbeta med hur du kan använda dig av Kul! för att förändra folks vanor!

Erik Wästlund är docent i psykologi och forskare vid Centrum för tjänsteforskning. Han forskar bland annat om hur vi kan använda oss av digitalisering för att öka samskapandet av värde för användare och tjänsteleverantörer och hur man kan använda sig av teknik för att lättare nå sina mål.

Andreas Stjärnhem är en nyfiken historieberättare med över tjugo års erfarenhet av plattformsoberoende kommunikation. Idag lycklig creative director på digitala innovationsbyrån Sticky Beat. Arbetar dagligen med internationella och nationella kunders digitala historieberättande och möjligheter att engagera människor.